کد مطلب:44200
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:45
لطفاً در مورد مشكلات ازدواج موقّت در كشورمان توضيح دهيد.
غريزه جنسي يك امر ذاتي و طبيعي است كه ذات اقدس حق در نهاد هر انساني قرار داده است و همه مكاتب عالم در اصل وجود آن وحدت نظر دارند و كوچكترين ترديدي در آن ندارند، منتها در دفع و كنترل آن اختلاف دارند.
گروهي به كمونيسم جنسي اعتقاد دارند؛ يعني معتقدند ازهر طريق ممكني اشكال ندارد، حتي از مادر و خواهر و يا ساير اقوام! و هيچ زني براي شخص خاصي نيست، بلكه همه به طور مشترك از او ميتوانند استفاده كنند.
گروهي طرفدار رهبانيتند و معتقدند بايد با غريزه جنسي مبارزه كرد و آن را ارضا ننمود. كشيشيان طرفدار اين عقيدهاند.
اسلام بهترين راه دفع شهوات را ازدواج ميداند و به كساني كه امكانات عالي ندارند، سفارش به تقوا و عفاف ميكند و ميگويد: صبر كنيد و با نفس مبارزه نماييد تا زمينه ازدواج فراهم شود.
قرآن ميفرمايد: ... و آنها كه امكان ازدواج ندارند، بايد عفت پيشه كنند تا خداوند آنان را به فضلش بي نياز سازد.(1)
ازدواج دو نوع است: دائم و موقّت.
در حكم اوليه ازدواج موقّت تنها براي دو دسته بود: عزبها و كسني كه اصلاً ازدواج نكردهاند.
دسته ديگر، كسانيهستند كه زن گرفتند امّا بيش از چهار ماه در مسافرت و از زن دور بودند، يا زنهاي شان مريض بودند و قابل استمتاع نبدند و يا طلاق داده شده و يا فوت كرده بودند. بنابر اين براي زنداراني كه مانعي براي استمتاع نبود، ازدواج موقّت ممنوع بود.
وقتي گروهي ازدواج موقت را تحريم كرده و مرتكبان را مجازات ميكردند و نزديك بود اين سنّت حسنه و سنّت پيامبر(ص) به فراموشي سپرده شود، ائمه اطهار (ع) براي مبارزه با چنان افكار پوچي، ازدواج موقت را براي عموم حتّي براي كساني كه زند داشتند و هيچ منعي براي استمتاع برايشان نبود، نيز مباح كردهاند. (2)
متأسفانه در ايران به خاطر سوء استفاده يك سري از مردان بالهوس و نبودن شرايط و مهم تراز همه، عدم پذيرش جوّ عمومي اين سنّت حسنه نبوي و مورد تأييد ائمه اطهار(ع) فراموش و متروك شده است.
جناب حجة الاسلام هاشمي رفسنجاني اين مطلب را در نماز جمعه تهران مطرح ساختند، امّا به خاطر نبودن شرايط مورد حمله قرار گرفتند.
پي نوشتها:
1 - نور (24) آيه 33.
2 - نظام حقوق زن در اسلام، استاد شهيد مطهري.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.